חורבן הבית
גודל טקסט
מיד לאחר יום של התעלות ודבקות אנו מתענים וצמים על שארית ישראל שיצאה לגלות. לכאורה בלי הקשר למהלך הימים בהם אנו נמצאים. ואולי דווקא כן - התבוננות מעמיקה בגורמים לחורבן בצום גדליה
x
-
איכה ישבה בדד?
מגילת איכה בנויה כך שבכל פרק רובד שונה בא לידי ביטוי. עיון והקשבה בפרק הראשון והשני על מקומה של ירושלים ומצבה. -
האומנם חסרונו של בית המקדש מורגש?
בהרבה תפילות בולט לעין כי איננו רק מתפללים על בניין המקדש וירושלים, אלא אנו מדגישים כי אנו חפצים שיהיה זה:"בִּמְהֵרָה בְיָמֵינוּ" . ונשאלת השאלה : על הרבה דברים אנו מתפללים , אך לא מבקשים שיהיו במהרה, רק על בית המקדש! מדוע? -
אבלות בי' אב
האם דיני האבלות ממשיכים גם לעשירי באב? אלו מנהגים ועד מתי? ממתי מותר לכבס, לאכול בשר ולהסתפר? מנהג האשכנזים ומנהג הספרדים, תשובתם של הרב דב ליאור והרב שלום אילוז. -
מדוע שתקו החכמים?
'על קמצא ובר קמצא חרבה ירושלים'. מילים אלו פותחות אגדת חורבן. באגדות, סיפור ועוד סיפור, היאך חרבה ירושלים, היאך חרבה העיר 'טור מלכא'. מהו טיבם של סיפורים אלו? האם סקירות היסטוריות הן? -
התפילות בתשעה באב - מוסתר
הרב אליעזר מלמד עושה סדר בתפילות של תשעה באב. קריאת איכה, החשכת האור, עננו, נחם, הסרת הפרוכת, טלית ותפילין וחלקי התפילה שהם דברי תורה. -
תובנות מאגדות החורבן
אסור שתלמידי חכמים ינהגו ב"שב ואל תעשה" כשיטה כוללת. "אשרי אדם מפחד תמיד" - להבין לאן המעשים מובילים. -
אבלות על החורבן בזמן הזה
א. ממתי מתחילים מנהגי האבילות? ב. מטרת התענית – לעורר לתשובה ג. השאלות שאף אחד אינו שואל ד. מתי הובקעה העיר? -
שאיפה לתיקון השלם
פספוס הפוטנציאל לגאולה בשבירת הלוחות, כל אסון - תחילתו באסון רוחני, הצורך בהרגשת החסרון, שאיפת האדם צריכה להיות לתיקון השלם. -
ציור בתוך האמה על אמה
האם ניתן לעשות בתוך האמה על אמה או במקומה ציור של ירושלים- הכותל? או לעשות משהו דקורטיבי שמזכיר את ירושלים? -
חיבור לצער השכינה
צום עשרה בטבת יכול להיות אפילו בשבת, אך מה כל כך חמור בעשרה בטבת? זוהי נקודת ההתחלה והשורש לכל החורבן, וכל החורבן הוא רק מעט מצער השכינה. התענית היא חיבור לצער השכינה.