חורבן הבית

גודל טקסט

Deepaiהגורמים לחורבן בצום גדליה
מיד לאחר יום של התעלות ודבקות אנו מתענים וצמים על שארית ישראל שיצאה לגלות. לכאורה בלי הקשר למהלך הימים בהם אנו נמצאים. ואולי דווקא כן - התבוננות מעמיקה בגורמים לחורבן בצום גדליה
x
  • חורבן-ציבורי- ויקי.jpg
    איכה ישבה בדד?
    מגילת איכה בנויה כך שבכל פרק רובד שונה בא לידי ביטוי. עיון והקשבה בפרק הראשון והשני על מקומה של ירושלים ומצבה.
  • shutterstock_30662914.jpg
    האומנם חסרונו של בית המקדש מורגש?
    בהרבה תפילות בולט לעין כי איננו רק מתפללים על בניין המקדש וירושלים, אלא אנו מדגישים כי אנו חפצים שיהיה זה:"בִּמְהֵרָה בְיָמֵינוּ" . ונשאלת השאלה : על הרבה דברים אנו מתפללים , אך לא מבקשים שיהיו במהרה, רק על בית המקדש! מדוע?
  • shutterstock_30662914.jpg
    אבלות בי' אב
    האם דיני האבלות ממשיכים גם לעשירי באב? אלו מנהגים ועד מתי? ממתי מותר לכבס, לאכול בשר ולהסתפר? מנהג האשכנזים ומנהג הספרדים, תשובתם של הרב דב ליאור והרב שלום אילוז.
  • shutterstock_94601857.jpg
    מדוע שתקו החכמים?
    'על קמצא ובר קמצא חרבה ירושלים'. מילים אלו פותחות אגדת חורבן. באגדות, סיפור ועוד סיפור, היאך חרבה ירושלים, היאך חרבה העיר 'טור מלכא'. מהו טיבם של סיפורים אלו? האם סקירות היסטוריות הן?
  • shutterstock_114504784.jpg
    התפילות בתשעה באב - מוסתר
    הרב אליעזר מלמד עושה סדר בתפילות של תשעה באב. קריאת איכה, החשכת האור, עננו, נחם, הסרת הפרוכת, טלית ותפילין וחלקי התפילה שהם דברי תורה.
  • חורבן-ציבורי- ויקי.jpg
    תובנות מאגדות החורבן
    אסור שתלמידי חכמים ינהגו ב"שב ואל תעשה" כשיטה כוללת. "אשרי אדם מפחד תמיד" - להבין לאן המעשים מובילים.
  • חופשי.jpg
    אבלות על החורבן בזמן הזה
    א. ממתי מתחילים מנהגי האבילות? ב. מטרת התענית – לעורר לתשובה ג. השאלות שאף אחד אינו שואל ד. מתי הובקעה העיר?
  • Destruction of the Temple
    שאיפה לתיקון השלם
    פספוס הפוטנציאל לגאולה בשבירת הלוחות, כל אסון - תחילתו באסון רוחני, הצורך בהרגשת החסרון, שאיפת האדם צריכה להיות לתיקון השלם.
  • אוריה אורן (21).JPG
    ציור בתוך האמה על אמה
    האם ניתן לעשות בתוך האמה על אמה או במקומה ציור של ירושלים- הכותל? או לעשות משהו דקורטיבי שמזכיר את ירושלים?
  • בית מקדש
    חיבור לצער השכינה
    צום עשרה בטבת יכול להיות אפילו בשבת, אך מה כל כך חמור בעשרה בטבת? זוהי נקודת ההתחלה והשורש לכל החורבן, וכל החורבן הוא רק מעט מצער השכינה. התענית היא חיבור לצער השכינה.
< 321 >
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il
;